Dinsdag 21 februari

21 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

Een ABC-tje over de dag van vandaag.

A is van Alweer regen.

B is van Boot. Hier hebben we vandaag op gezeten. Zelfs onze fietsen gingen ook mee op de boot.

C is van Cacao. We zijn naar de oude cacaofabrieken geweest en hebben daar ook een cacaoboon mogen zien en proeven.

D is van Dinsdag. Deze dag is het vandaag alweer. Het gaat snel.

E is van Eeeeh meisje. Dit horen we (als vrouwen) de hele dag.

F is van Fietstocht. Vandaag hebben we op de fiets een tocht gemaakt door Paramaribo en zijn door de modder gefietst.

G is van Geloven. In Paramaribo alleen al vind je veel verschillende geloven terug. Bijvoorbeeld; Jodendom, Islam, Hindoeisme, Christendom ....

H is van Hindoestaanse Tempel. Deze hebben we vandaag bezocht.

I is van Interessant. We krijgen veel informatie over de cultuur en geschiedenis van Suriname. Dit is erg leuk en interessant om te horen, maar vooral ook om te zien.

J is van Jungle. Daar zijn we vandaag met de fiets doorheen gekomen.

K is van Koffie. De koffiebonen hebben we ook mogen proeven. Bij zowel de cacaobonen als de koffiebonen was het de bedoeling dat je op de boon zou zuigen, waardoor je de smaak zou proeven.

L is van Lekkers. We hebben nu al enkele keren casavechips mogen eten. Vandaag kregen we ook rijstwafels (lekkerder dan bij ons in NL.) en zelfs roze kroepoek om lekker op te eten.

M is van Malarone. Dit zijn onze tabletten (snoepjes) tegen de malaria, waar we vanochtend met z'n allen mee zijn begonnen.

N is van Nattigheid. We hebben pech met het weer. Het regent volop.

O is van Oversteek. We zijn vandaag met de boot over de Surinamerivier gevaren. We zijn overgestoken naar Meerzorg. Dit is een dorp wat vroeger een plantage was.

P is van Peperpot. Deze plantage hebben we bezocht. Vroeger verbouwden ze hier koffie- en cacaobonen. We hebben hier ook door het arbeiderswijkje gefietst.

Q is van Quasimodo. We hebben koeien gezien die daar erg op lijken. Ze hebben achter hun hoofd een enorme bult zitten. Deze is gevuld met vocht waardoor ze niet uitdrogen met de hitte.

R is van Roti. Vandaag hebben we bij de Roti-shop roti gegeten. Voor niet iedereen was dit een succes, maar we konden wel met onze handen eten wat dan wel weer grappig was.

S is van Surniame-fiets. Dit bedrijf heeft onze leuke fietstocht goed verzorgd met twee gidsen.

T is van Temperatuur. De temperatuur is ondanks de vele regenbuien erg goed. We kunnen lekker in de korte broek met een hempje rond slenteren.

U is van Uitstel. Door de hevige regen van vanochtend hebben we de fietstocht met 2 uur moeten uitstellen.

V is van Vroeg. De wekker ging vanochtend al om 6:30 :(. We zaten hierdoor al om 7 uur aan het ontbijt.

W is van Weavers. Deze vogels maken hun nesten aan de takken van de palmbomen. Ze hangen als het ware aan de tak.

X is van relaXen. Vanmiddag hadden we daar even tijd voor.

Y is van Ys. Hier is een lekker tentje voor. We hebben hier echter nog niet genoten van een lekker ijsje.

Z is van Zon. Hoe ziet die er ook alweer uit?

We hebben bij enkele letters natuurlijk ook wat mooie foto's. Deze kun je bekijken in het mapje foto's.

Groetjes,

Joyce en Lisanne

1. Willy en Arno:
    21 februari 2012
    Geweldig wat jullie daar in een korte tijd zien van wat ook onze geschiedenis is. Mooi ook dat er zoveel humor "aan boord" is. Zo is het een mix van leren en fun. Geniet van de temperatuur. De zon houden wij wel hier. Veel groetjes uit Mierlo. xxx papa en mama
  2. Jos en Carolien:
    21 februari 2012
    Hoi Allemaal(Joyce) Echt heel fijn en leuk om jullie reisverslag te lezen en de mooie foto's te bekijken.
    En wat zijn jullie creatief in het schrijven van de reisverslagen.
    Geniet van al het moois daar.Veel plezier met elkaar.
    Groetjes Jos en Carolien.Dikke X voor Joyce
  3. Sophie van den Bogaard:
    22 februari 2012
    Hoi Jean, Frans en de rest!

Vorig jaar ben ik meegeweest naar Suriname. Wat een fantastische reis. Mooi om jullie verhalen te lezen!

Jean en Frans,

veel plezier met deze nieuwe groep! Ik hoop dat jullie opnieuw gaan genieten van dit mooie land!
    Ik blijf jullie blogs volgen.

Tot over enkele weken!!!

Enjoy, enjoy, enjoy!!!!

Groetjes Sophie

p.s. Jean, Ajax heeft gewonnen dit weekend en wij hebben verloren........ ;)
  4. Tine:
    23 februari 2012
    beste aankomende onderwijzers en onderwijzeressen: geniet van deze ervaring, sla het op zodat je er later prachtig over kunt vertellen, net zo mooi als de verhalen en de foto's.
    Voor Loes: veel plezier meisje.
    xxx Pap en mam
  5. Sjef:
    Ha Alle Surinamers Jaargang 2012,

heerlijk jullie (herkenbare) verhalen en belevenissen. Geniet van de verwonderingen, de zon en de regen (zoals het leven nu eenmaal is) en van dit vriendelijke land! Ik denk aan jullie ( zeker nu de carnaval voorbij is),

hartelijke groet,

Sjef
  6. Pap & Ingrid:
    23 februari 2012
    Hoi Marieke en de rest, leuk om jullie blog te lezen, we zijn benieuwd naar de volgende. Groetjes pap & I
    ngrid
  7. Omi:
    Hallo avonturiers ;-)
    Leuk verslag. Ben al weer benieuwd naar de volgende
    Groetjes, Omi (van Marieke)