Zaterdag 18 februari

20 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

De dag van vertrek is eindelijk aangebroken. De eerste stappen waren dan ook gezet in de voorbereiding zoals het inpakken van de koffers. De meeste waren al vroeg uit de veren en zaten op tijd in de auto om al eerst een reis van 2 uur te maken naar Schiphol. Aangekomen op Schiphol zagen we Frans en Jean al staan. Ze stonden bij de aankomsthal al te wachten op iedereen. We kregen de tickets al snel in onze handen geduwd om in te checken. Hierna konden we doen en laten wat we wilden. De meeste gingen nog even gezellig met familie/vrienden wat eten en drinken. Nu begon het dan toch echt te kriebelen…. Ook gingen de meeste in de tax-free zone nog even flink shoppen!  Deze tijd hebben Frans en Jean ook goed benut, ze hebben namelijk parfum gehaald voor de vrouwen (sorry als dit een verrassing was). Er was ook nog even paniek want sommige dames waren bijna te laat ik zal verder geen namen noemen  (Marieke J, Svenja, Iris en Selina). Dit paste precies bij de Surinaamse cultuur; just relax! Maar gelukkig waren de dames 10 minuten van tevoren netjes aanwezig en stond Frans ze vol blijdschap op te wachten. Ons vliegtuig vertrok om 12.25 uur maar had vertraging, omdat er iemand was die had besloten om toch niet meer mee te gaan. We vertrokken uiteindelijk om 12.35 uur. Nu zitten we in het vliegtuig en hebben we een flinke reis voor de boeg van 9 uur en 45 minuten. Momenteel kijken we op ons schermpje en zie ik staan dat we nog 5 uur en 44 minuten te gaan hebben. Ik kijk om me heen en zie veel studenten alvast lekker dromen over wat ons te wachten staat. Er zijn ook studenten die zich proberen te vermaken met een leuk filmpje,spelletje of even lekker muziek luisteren. We zitten dus al bijna op de helft. Nog even vol houden….. Bij aankomst op het vliegveld van Paramaribo merkten we meteen het verschil met Nederland. Het scheelt namelijk zo’n 25 graden. Bij de aankomst kregen we meteen te maken met de cultuur van Suriname. Alles gaat namelijk op heel rustig. We hebben dan ook een half uur in de rij gestaan voordat we voorbij de douane waren. Na de douane pakte we onze koffers en vervolgden we onze reis naar 2 busjes die ons naar ons hotel brachten. Het was een uur rijden naar ons hotel maar we hebben ons vermaakt door middel van een cd’tje van Moniek. Bij het hotel werden de kamers verdeeld en ging iedereen naar zijn kamer toe. We hadden geen tijd om uit te rusten van de reis want op het programma stond het uiteten bij Zus&Zo. We hebben daar lekker met zijn alle gegeten. Na het eten zijn de meesten weer terug gegaan naar het hotel om hun verdiende rust te pakken. Echter gingen sommige nog door, we zullen niet verklappen dat het de vier mannen waren. Deze zijn even later ook te bed gegaan omdat er morgen weer een druk programma stond te wachten.